Fælgrenovering

Hvad er fælgrenovering? Fælgrenovering er en proces, hvor beskadigede eller slidte fælge på et køretøj bliver repareret og genoprettet til deres oprindelige tilstand eller endda forbedret. Fælgrenovering kan både være kosmetisk og strukturelt og omfatter reparation af skader som ridser, buler, korrosion og misfarvning for at give fælgene et nyt og attraktivt udseende.

Skriv her for at få et uforpligtende tilbud på reparation af dine fælge

Jeg tilbyder alle læsere af siden et uforpligtende tilbud på renovering af deres fælge, gennem min partner, Hjulfix.dk 

Du vil herefter blive kontaktet direkte på mail af Hjulfix med et tilbud.

Husk at geografi ikke er et problem, da alle fælge kan sendes med deres fragtaftale. Hvis du krydser af i feltet omkring fragt så bliver det inkluderet i tilbuddet

    Vedhæft billeder her:



    Metoder til at renovere fælge

    Den "RIGTIGE" måde

    Den rigtige metode, i min optik, vil altid være den grundige fremgangsmåde, hvor fælgene strippes helt for gammel lak, da det giver den mest robuste lakering og højeste kvalitet. Samtidig er det også den mest holdbare løsning, da spartelmasse ikke bruges, og kantskader i stedet TIG-svejses med nyt aluminium.

    1. Fjernelse af fælgene: Fælgene fjernes fra køretøjet, og dækkene tages af for at muliggøre arbejdet med fælgene.
    2. Klargøring: Fælgene klargøres ved at afmontere centerkapsler og TPMS-ventiler, hvorefter gamle afbalanceringsklodser og limrester fjernes.
    3. Inspektion og vurdering: Fælgene inspiceres for at identificere omfanget af skader og for at vurdere den bedste metode til renovering. Eventuelle skævheder opdages og rettes.
    4. Stripning af gammel lak: Fælgene strippes kemisk for den gamle lak og vaskes derefter og sandblæses.
    5. Reparation: Skader, der ikke kun er overfladiske, afsløres nu og kan ses i aluminiumet på fælgen. Overfladeskader slibes væk, mens dybere skader TIG-svejses.
    6. Priming: Efter slibning og svejsning påføres en pulverlak-primer for at sikre, at den efterfølgende maling og lakering hæfter godt til fælgen og for at beskytte metallet mod oxidering.
    7. Maling med basefarve: Fælgene males med en vandbaseret basefarve for at give dem den ønskede farve. Malingen kan være enten standard eller specialiseret afhængigt af kundens ønsker. Hvis ikke hele sættet skal males, er det muligt at farvematche og blande en passende farve til fælgen.
    8. Klarlak med pulver: Klarlakken, ligesom primeren, er en pulverlak, men hvor primeren er lavet af polyester, er klarlakken lavet af akryl og specielt udviklet til fælge.
    9. Tørring og hærdning: Malingen og lakken påføres umiddelbart efter hinanden og skal hærde for at opnå maksimal holdbarhed og beskyttelse. Dette gøres i en ovn, hvor fælgen og lakken bages, hvilket starter en kort, men effektiv hærdningsproces. Når fælgen er kølet af, er den gennemhærdet og klar til brug med det samme.
    10. Montering af dæk: Dækkene monteres igen på de renoverede fælge, og hjulene afbalanceres for at sikre optimal ydeevne og komfort.
    11. Genmontering på køretøj: De renoverede fælge og dæk sættes tilbage på køretøjet, så det er klar til brug.

    Den hurtige måde

    Den hurtige metode kan være anvendelig til visse formål, men i langt de fleste tilfælde vil det være en reparationstype, der ikke holder i mange år. Til leasingbiler, der skal tilbageleveres, kan det dog være fordelagtigt, da du her kun ønsker at undgå at betale et større gebyr for beskadigede fælge ved tilbagelevering.

    1. Fjernelse af hjulene: Hjulene fjernes fra køretøjet, men dækkene bliver ofte ikke taget af.
    2. Rengøring: Fælgene rengøres grundigt for at fjerne snavs, bremsestøv og andre urenheder.
    3. Inspektion: Fælgene inspiceres for at vurdere omfanget af skader.
    4. Reparation: Skader som ridser, buler og korrosion repareres ved hjælp af spartel og fyldemateriale. Dækkene er ikke nødvendigvis taget af fælgen.
    5. Slibning: Fælgene slibes for at klargøre overfladen til efterfølgende lakering.
    6. Eventuelt priming: Efter slibning påføres der nogle gange en primer for at sikre, at den efterfølgende maling og lak hæfter godt til fælgen. Dette trin bliver dog ofte sprunget over for at spare tid. I nogle tilfælde anvendes pulverlak som en form for primer, men dette er en yderst tvivlsom metode, da pulverlakering på et tvivlsomt underlag sjældent giver en holdbar løsning, da lakeringen aldrig bliver bedre end underlaget.
    7. Maling og lakering: Fælgene males og lakeres på de beskadigede områder. Hvis det for eksempel er kanten, der er skadet, males kun kanten, mens der typisk påføres klarlak på hele fronten.
    8. Tørring og hærdning: Malingen og lakken skal tørre og hærde for at opnå maksimal holdbarhed og beskyttelse. Denne proces tager typisk en dag eller to, afhængigt af temperaturen, og der går ofte flere uger, før lakken er fuldt hærdet og har opnået maksimal styrke.
    9. Genmontering på køretøj: De renoverede fælge og dæk sættes tilbage på køretøjet, og det er klar til brug.

    Hobby/garage måden

    Hobby/garage-metoden har jeg taget med, fordi jeg ser flere såkaldte “professionelle” fælgrenoveringsvirksomheder, der benytter hobbylignende metoder og markedsfører dem som professionelt arbejde.

    Ved disse reparationer kan man opleve ting som stor farveforskel/forkert farvevalg, dårligt udført spartelarbejde og manglende fylder, overspray på dæk, der ikke er blevet dækket ordentligt af, samt lakfinish, der er mat, hvor det skulle være højglans, og omvendt.

    Det er svært at gardere sig helt mod denne type arbejde, men der er nogle ting, du skal spørge dig selv om, inden du takker ja til et tilbud.

    1. Prisen: Hvis du ser, at prisen er langt under en anerkendt fælgreparationsvirksomhed, bør du overveje, hvorfor det er tilfældet.
    2. Tidsforbrug: Hvor lang tid tager en typisk reparation? Nogle virksomheder kan love en hurtig løsning, men det kan ofte gå ud over kvaliteten og holdbarheden af det færdige resultat.
    3. Værkstedet: Er værkstedet en fysisk lokation, eller er det en varevogn, der er ombygget til værksted og kører rundt og reparerer fælge? Hvis arbejdet udføres i en varevogn eller trailer, vil det i sagens natur være svært at have de bedste betingelser for at opnå succes.
    4. Anmeldelser: Hvordan ser virksomhedens anmeldelser ud på Trustpilot og Google? Der vil ofte være flere negative end positive anmeldelser, men det vigtigste er beskrivelsen i anmeldelserne, hvor du ofte kan få et billede af, hvad virksomheden gør godt, og hvad de ikke gør godt.
    5. Udstyr og metoder: Spørg ind til, hvilke metoder og værktøjer virksomheden anvender til fælgrenovering. Professionelle virksomheder bruger ofte specialudstyr såsom CNC-maskiner, TIG-svejsning og miljøvenlige kemikalier til at fjerne gammel lak.
    6. Garanti: Tilbyder virksomheden nogen form for garanti på deres arbejde? Seriøse virksomheder vil ofte stå inde for deres ydelser og tilbyde garanti på udført arbejde, hvilket vidner om deres tillid til kvaliteten.
    7. Eksempelarbejde: Spørg om muligheden for at se tidligere projekter eller eksempler på tidligere arbejde. Billeder eller en fysisk fremvisning kan give dig en bedre idé om kvaliteten.
    8. Miljøhensyn: Nogle professionelle virksomheder bruger miljøvenlige produkter og metoder i deres fælgrenovering. Det kan være et godt tegn på, at de tager deres arbejde alvorligt og tænker på helhedsindtrykket.

    Materialer og metoder anvendt i fælgrenovering

    Fælgrenovering kræver præcise teknikker og kvalitetsmaterialer for at opnå et holdbart og æstetisk resultat. Processen omfatter typisk følgende trin:

    • Rengøring og forberedelse: Fælgen afrenses grundigt for snavs, bremsestøv og korrosion. Dette sikrer, at efterfølgende behandlinger hæfter optimalt.
    • Reparation af skader: Mindre skrammer og ridser udbedres ved slibning og polering. Større skader kan kræve fyldning med specialiserede materialer eller svejsning for at genskabe fælgens oprindelige form.
    • Overfladebehandling: For at beskytte fælgen mod fremtidig korrosion og slid påføres en primer. Herefter vælges mellem vådlakering eller pulverlakering:
      • Vådlakering: En traditionel metode, hvor flydende maling sprøjtes på fælgen og hærdes ved stuetemperatur eller i en ovn. Denne metode giver en glat og blank finish.
      • Pulverlakering: Her påføres et tørt pulver, der smeltes og hærdes ved høj temperatur, hvilket resulterer i en slidstærk og ensartet overflade. Pulverlakering er kendt for sin modstandsdygtighed over for ridser og stenslag.
    • Afsluttende behandling: For at sikre langvarig beskyttelse og glans påføres en klar lak eller forsegling. Dette trin beskytter mod UV-stråler og vejrpåvirkninger.

    Ved at anvende disse metoder og materialer kan fælgene genskabes til deres oprindelige stand eller endda forbedres med nye farver og finishes.

    Fordele ved at renovere fælge

    • Økonomisk besparelse: Renovering er ofte betydeligt billigere end at købe nye fælge, hvilket gør det til en omkostningseffektiv løsning.
    • Forbedret æstetik: Gennem renovering kan fælgene få et nyt og friskt udseende, hvilket forbedrer bilens samlede fremtoning.
    • Forlænget levetid: Ved at udbedre skader og påføre beskyttende overfladebehandlinger forlænges fælgenes levetid markant.
    • Miljøvenlig løsning: Genbrug af eksisterende fælge gennem renovering reducerer behovet for nyproduktion og mindsker dermed miljøbelastningen.
    • Tilpasning: Renovering giver mulighed for at ændre fælgenes farve eller finish, så de matcher personlige præferencer eller bilens design.

    Samlet set er fælgrenovering en praktisk og bæredygtig løsning, der kombinerer funktionalitet med æstetik.